31 Jul 2013

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ


Solat Tahajjud adalah solat malam yang dilaksanakan setelah bangun tidur, afdalnya dibuat secara bersendirian waktu selepas tengah malam. Solat sunat ini amat dituntut dan sangat baik dilakukan sebagai ibadah tambahan. Rasulullah SAW dan para sahabat tidak meninggalkan solat ini sepanjang hayat mereka.

1.  Sebelum mengerjakan Solat Tahajjud baca doa berikut :


Tiada Tuhan melainkan Dikau, Maha Suci Dikau! Daku memohon ampun kepada-Mu bagi dosa-dosaku dan daku memohon kepada-Mu akan Rahmat-Mu. Ya Allah! Tambahkanlah padaku ilmu dan janganlah Dikau pesongkan hatiku setelah Dikau berikan petunjuk. Dan berikanlah daku Rahmat-Mu; Sesungguhnya Dikaulah yang melimpahkan rahmat! Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkanku dan kepada-Nyalah tempatku kembali.

Selepas membaca tasbih pada sujud kedua dalam rakaat terakhir, bacalah doa berikut 3 kali:


Selesai salam solat Tahajud, bacalah doa yang pernah dibaca oleh Rasulullah SAW ini:






Kemudian sambung baca Doa Solat Sunat Tahajjud berikut:~

Ya Allah! Bagi-Mu segala puji-pujian. Dikaulah pendiri langit dan bumi dan alam semesta serta segala isinya. Bagi-Mulah segala pujian, Dikau Penguasa langit dan bumi dan alam semesta serta segala isinya. Dan bagi-Mulah segala puji, Pemancar cahaya langit dan bumi dan alam semesta serta segala isinya.
Bagi-Mulah segala pujian, Dikaulah yang benar (Al-haq), janji-Mu adalah benar, firman-Mu adalah benar, perjumpaan dengan-Mu adalah benar, syurga itu benar dan neraka adalah benar. Nabi-nabi itu benar, Nabi Muhammad SAW adalah benar dan adanya hari Kiamat itu benar. 
Ya Allah! Pada-Mulah daku menyerahkan diri, dengan-Mu daku beriman, kepada-Mu daku bertawakal, kepada-Mu daku kembali, dengan-Mu daku menghadapi musuh dan kepada-Mu daku berhukum. Ampunilah dosa kesalahanku yang telah lalu dan yang terkemudian, baik yang daku sembunyikan mahupun yang daku nyatakan, di mana Dikau lebih mengetahuinya. Dikau yang Maha Mendahului dan Maha Mengakhiri. Tiada Tuhan melainkan Dikau! Tiada padaku daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah!
Ya Allah! Berilah kami kebaikan di dunia dan kebajikan di akhirat dan peliharalah kami dari azab neraka.
Selawat Allah ke atas Penghulu kami Nabi Muhammad SAW dan ke atas keluarga serta para sahabat sekeliannya. Segala puji hanyalah untuk Allah; Tuhan Pemelihara seluruh alam.! 
sumber : shafiqolbu


Regards Luv, 
Awla Mukhlisah Beauty Shop :)

Posted by Awla Mukhlisah in with 31 comments


Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This Share on Google Plus Share on Tumblr

31 comments:

  1. Alhamdulilah...smoga driku bnykn istiqamah..Aamiiin..

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..semoga dipermudahkan segala urusan

    ReplyDelete
  3. semoga segala amalanku diterima oleh Allah dan dipermudahkan segala urusan dunia akhirat.Aamiin

    ReplyDelete
  4. Semoga saya lbih istiqamah dlm beribadah

    ReplyDelete
  5. Ya Allah semoga aku lbh istiqomah dlm berbuat ibadah dan semoga amalan ku diterima oleh Mu yaAllahdan dipermudahkan segala urusan dunia akhirat..Aamiin.

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah semoga kita bersama-sama didalam golongan orang 2 yang beriman aameen ...

    ReplyDelete
  7. ALLAHUAKBAR,,, engkau maha besar, engkau yang memiliki ruhku.. ",)

    ReplyDelete
  8. Ya tuhanku,terima kasih atas ilmu yg kau kurniakan untuk terus istiqomah dan sentiasa berada dalam rahmat Mu Ya Rabku💗

    ReplyDelete
  9. Ya Allah.. Limpahkanla segala rahmatmu kpd kami sekeluarga dan semoga aku istiqamah utk bangun tahajud..Kuatkanla imanku Ya Rabb. Ya rabbanal a'lamanin..

    ReplyDelete
  10. Ya Allah semoga aku lbh istiqomah dlm berbuat ibadah dan semoga amalan ku diterima oleh Mu yaAllahdan dipermudahkan segala urusan dunia akhirat..Aamiin.

    ReplyDelete
  11. Terima kasih atas Ilmu yang dikongsikan

    ReplyDelete
  12. Terma kasih ilmu atas ilmu yg dikongsi semuga allah jualh yg membalasnya amiiiin .

    ReplyDelete
  13. Ya Allah engkaulah engkaulah yg maha mengetahui segala galanya

    ReplyDelete
  14. Semuga aku dan keluargaku serta umat Islam muslimin dan muslimat sentiasa kau kasihi ya Allah....

    ReplyDelete
  15. ربنا تقبل منا

    ReplyDelete
  16. AllahummasallialasaidinaMuhammad

    ReplyDelete
  17. Yaallah ya tuhanku.. Ampuni segala dosaku.. Ampuni dosa kedua orgtuaku.. Ampuni dosa kaum keluargaku serta ampuni dosa sekelian muslimin dan muslimat..terimalah amalan kami ini ya ALLAH

    ReplyDelete
  18. Ya Allah ya Tuhanku. Ampuni segala dosa2 ku yg terdahulu & terkemudian. dosa kedua org tuaku & ahli keluargaku. semoga aku diberi istiqomah dlm melakukan ibadat kepadaMu ya Allah..

    ReplyDelete
  19. alhamdulillah ..semoga diri ini terus istiqamah..

    ReplyDelete
  20. Ya Allah.... Kepada mu daku mengadu ya Allah kepada mu daku meminta. Kau permudahkan segala urusan di dunia dan di akhirat. Masuk kan kami ke syurgamu ya Allah.... BUAT anak ku yg sedang menduduki peperiksaan, kau tenang dan terangkan hati nya. Permudahkan ya Allah.

    ReplyDelete
  21. Terima Kasih atas semua isi kandungan tahajud. Semoga kita semua muslimin dan muslimat mendapat berkah dr web ini.

    Ya Allah..tetapkan kami supaya istiqomah mengejar jalanMu ....Amin

    ReplyDelete
  22. Alhamdulillahh moga Allah terima amalan kita semua..Aamiinn

    ReplyDelete
  23. Alhamdulillah…Aamiin…

    ReplyDelete
  24. Alhamdulillah, YaAllah terimalah taubatku dan ampunkanlah segala dosa2 ibubapaku dan kami seluruh keluarga.Permudhknlah urusan hidup didunia dan akhirat.

    ReplyDelete
  25. Alhamdulillah YaAllah ampunilan segala dosa2ku ibu bapaku, suami ku, anak2ku serta sanak saudara, muslimat, muslimin dan terimalah taubat kami lagi prmudhkn kehidupan dunia dan akhirat. Aamiin.

    ReplyDelete
  26. Alhamdulillah, Semoga Allah tetapkan imanku dan semua ahli keluargaku di dalam Islam serta mendapatkan rahmatNya yang besar lagi diberkati. Aamiin

    ReplyDelete
  27. Alhamdulillah kerna kau pertemukan ramadhan yang mulia ini dengan ku lagi,semoga di ramadhan ini terampun segala dosa2 ku dan diterima segala ibadah ku.Aaamiiin

    ReplyDelete
  28. Alhamdllah terima kasih yang menulis doa ini mudah2an kalian lindungan Allah SWT aamiin ya rabbalalamiin.

    ReplyDelete
  29. Alhamdullillah… terima kasih atas segala kurniaanMu dan nikmat yg disediakan Ya Allah 🤲🏻… sesungguhnya tiada tempat utk aku berlindung selain drpdMu Ya Allah…. berkatilah aku dan keluargaku , redhoilah kami dan rahmatilah kami… Sesungguh Engkau Maha sebaik2 pelindung … aamiin

    ReplyDelete



Bookmark Us

Facebook Favorites Twitter

Search

Don't Forget To Join US Our Official Fanpage
×
bloggerWidget

ABOUT US

"awlamukhlisah.blogspot.com" merupakan sebuah laman web yang bukan hanya untuk menjual atau menyediakan servis di tahap "vvip class" malah kami juga berkongsi pelbagai Tips, Idea dan Informasi kepada ramai orang demi menambah nilai kehidupan ramai orang. In sha Allah.

Selain itu, kami juga membuka peluang kepada sesiapa yang berminat untuk menjana pendapatan bermula dari 0 sen sebagai modal :)

Semoga kalian akan mendapat manfaat daripada blog ini serta diredhai oleh Allah SWT. Amin.
Terima kasih.

Salam Kejayaan.

Nuffnang

FOLLOW ME --> Instagram

Our Official Fanpage

Buddies